torsdag 23 september 2010

Torsdagsfika

Nu när det äntligen finns svenska äpplen så kan man baka goda äppelkakor igen. Jag hittade min favorit för ett antal år sedan när tidningen Allt om mat hade en tävling om godaste äppelkakan. Annelies äppeltårta vann visserligen inte men den var med bland topp 5.

Receptet finns både i boken Bakat och på Allt om mats hemsida. För den som vill sätta igång och baka genast så kommer receptet här:

Pajdeg:

150 g smör, rumsvarmt
1.75 dl strösocker
1 st ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Rör smör och socker poröst med elvisp. Vispa ner ägget. Blanda samman vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner det och arbeta samman till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant (24 cm). Låt vila kallt ca 30 min. Sätt ugnen på 200°.

Fyllning:

5 st äpplen
2 tsk kanel
1 msk strösocker
2 dl crème fraiche (jag föredrar den med 15% då blir fyllningen lagom kladdig)
2 dl mandelmassa, riven
1 msk vaniljsocker
1 st äggula

Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i tunna klyftor och skaka dem i en plastpåse tillsammans med kanel och socker.
Blanda samman övriga ingredienser till fyllningen. Lägg äppelklyftorna i botten och häll på crème fraicheblandningen. Grädda på nedersta falsen i ugnen ca 40 min. Täck med folie om den ser ut bli alltför mörk.

Sätt på kaffet, duka fram äppeltårtan och vaniljglass och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar